Hoe kun je wol weer hergebruiken, tips en trucs

Haal je oude truien uit

Duurzaamheid en hergebruik zijn termen die in de belangstelling staan. En terecht, want het behoud van de aarde is iets waar iedereen aan zou moeten meewerken. Maar ook zuinigheid en besparen zijn actuele onderwerpen op dit moment.

Het opnieuw gebruiken van wol staat steeds meer in de belangstelling. Hieronder een handleiding en een aantal tips die je kunnen helpen om gebruikte wol opnieuw te kunnen gebruiken.

Ga op zoek naar een bruikbare trui, sjaal, vest, deken of ander gebreid kledingstuk wat je niet meer gebruikt, maar waarvan de wol nog in een (redelijk) goede conditie is.

Of zoek bij de kringloopwinkel naar mooie wollen truien die je kunt hergebruiken.

breiwerk uithalen

En heb je niet ergens een half afgemaakte trui of sjaal liggen? Ook die wol kun je prima opnieuw gebruiken. En wat dacht je van die trui met dat gat erin of met die vlek die je er niet meer uit krijgt?

Uit elkaar halen van een trui (of ander gebreid kledingstuk)
  • Kijk goed hoe het kledingstuk in elkaar is gezet. Wanneer er een losse kraag op gezet is, een afwerk rand, of losse zakken op gemaakt zijn, haal je die als eerste los. Gebruik hiervoor een tornmesje of een scherpe schaar. Dit is een precisie werkje waarbij je heel goed licht nodig hebt. Wollen kleding die in elkaar gezet is met behulp van een lockmachine zijn bijna niet te hergebruiken.
  • Kijk daarna of je de naden kunt openen. Probeer alleen de draad waarmee het kledingstuk ooit aan elkaar is genaaid door te knippen. Anders houd je straks allemaal hele kleine bolletjes wol over.
  • Wanneer je het kledingstuk uit elkaar gehaald hebt begin je daar waar er is afgekant met het loshalen van de wol. Begin dus niet aan de kant waar de opzet van het breiwerk is gedaan. De eerste rijen zullen waarschijnlijk niet makkelijk uit te halen zijn, maar als je geluk hebt gaat het daarna sneller.
  • Bij het uithalen wind je de wol die vrij komt losjes om bijvoorbeeld de achterkant van een stoel, een stuk karton of broodplank.  Maar misschien wil iemand je helpen en kun je zijn of haar handen gebruiken. Eventueel kun je je hand en je elleboog gebruiken net zoals je bijvoorbeeld een snoer op zou winden. Je maakt er dus geen bolletje van op dit moment, maar strengen. Als je klaar bent met het deel van de wol wat je in een keer los kunt halen, knoop je met een los draadje de wol losjes op een paar punten rond de streng vast.

Ook de kleinste stukjes wol kun je hergebruiken, maak er pompoenen van of gebruik ze bijvoorbeeld om Kerstballen van te breien of vilt balletjes van te maken.

Hier een YouTube filmpje wat het proces van uithalen goed laat zien.

wol opnieuw gebruiken

Ontkrullen van de wol

Na het uithalen zal de wol erg krullerig zijn. Als je wilt kun je er direct mee gaan breien, maar het is mooier en makkelijker breien wanneer je eerst de wol gaat ontkrullen. Tenzij je nu juist op zoek bent naar dat speciale effect wat het breien met gekrulde wol oplevert.

  • Was de wol. Terwijl je de wol in de strengen laat zoals je hem hebt opgewonden, was je de wol nu voorzichtig, bij voorkeur met de hand. Echte wol kun je het beste koud wassen en acryl het beste met warm water. Let op dat je de wol tijdens het wassen niet uitrekt.
  • Wring de wol niet uit. Hang de strengen nu ergens op waar ze rustig kunnen uitdruipen en drogen. Hang de strengen zo op dat het gewicht van de wol de kreukels eruit zal halen. Gebruik bijvoorbeeld de douchekop om de wol aan op te hangen. Wanneer je erg dikke en zware wol hebt, kun je de onderkant van de streng eventueel wat verzwaren door er bijvoorbeeld een kleerhanger aan te hangen die de wol wat naar beneden trekt. Maar pas hiermee op, de wol mag niet nat worden uitgerekt.
  • Een andere methode om de wol te ontkrullen is door de wol boven de stoom van een pan kokend water te houden terwijl de wol losjes om een stuk karton of plank gewonden is. Let op dat je hierbij niet je handen verbrand en test dit eerst uit op een klein stukje wol. Je kunt ook proberen of het met de stoom van een stoomstrijker lukt, eventueel leg je de wol tussen twee theedoeken om de wol wat te beschermen tegen de hete stoom.
  • Wind de droge wol op. Wanneer de wol droog is schuif je de streng weer over de achterkant van de stoel of over de handen van een behulpzame persoon en je windt de wol in bolletjes.

Andere manieren om wol te hergebruiken

Wanneer je een oude trui niet wilt gebruiken in een nieuw breiwerkje kan hij zeker nog op verschillende manieren van pas komen.

  • Wanneer je uitgehaalde wol niet wilt gebruiken voor iets nieuws kun je het in de tuin gebruiken voor bijvoorbeeld het opbinden van planten en groenten.
  • Pure wol kun je ook in de tuin gebruiken in de composthoop. Maar gebruik hier geen acryl of andere synthetische garen.
  • Je kunt oude truien uitgehaald of in kleine stukken geknipt gebruiken als kussen vulling of als vulling voor speelgoed poppetjes of beestjes.
  • Oude wollen truien van echte wol, kun je in de wasmachine vervilten en gebruiken om bijvoorbeeld een tas van te maken.
Op deze site zie je alle stappen om een trui uit te halen nog eens goed uitgelegd met een aantal foto’s om alles te verduidelijken: Hergebruik van wol.

Een trui uithaal machine

En wil je niet alles met de hand hoeven uithalen, dan kun je er ook een machine voor maken zoals deze student gedaan heeft.

breiwerk uithalen

 


.tassen breipatronenleuke breiboeken

5 thoughts on “Hoe kun je wol weer hergebruiken, tips en trucs

  1. Wat een prima en duurzaam idee! Duidelijk uitgelegd, ik ga gelijk op zoek naar wat oude truien om te kijken of ik ze kan hergebruiken!

  2. @Inez Dank je wel. Ja inderdaad een super idee om op die manier oude truien weer een nieuw leven te geven!

  3. Kijk dit is nu een heel goed idee!!!! Weet niet of ik een trui bij de kringloop ga halen, maar ik heb vast nog wel iets liggen ergens in een kast.

  4. @Jolanda Haha, ik heb ook nog wel het een en ander ergens liggen wat weer wat moois kan worden.

  5. Ja, ik ga al mijn onafgewerkte breiwerkjes maar weer ontrafelen geloof ik en er dan iets nieuws van maken. Want anders wordt het nooit wat…

Comments are closed.